Aparatúra na vibračné testy kozmickej techniky

Kompletná aparatúra na vibračné testy kozmických prístrojov, vyvinutých v Oddelení kozmickej fyziky ÚEF SAV, bola zakúpená z prostriedkov projektu Štrukturálnych fondov EÚ z grantu 26220120009.

Vývoj kozmickej prístrojovej techniky pre prácu na palube satelitov patrí do špeciálnej oblasti vedecko technických aktivít, keďže na túto techniku sú kladené mimoriadne nároky kvôli požadovanej vysokej spoľahlivosti v nehostinnom kozmickom prostredí. Jej vývoj vyžaduje skúsený, kvalifikovaný personál, drahé komponenty kvalifikované pre prácu v kozmickom prostredí a nákladné kvalifikačné testy v súlade s požiadavkami príslušných zahraničných kozmických agentúr.

Centrum  kozmických výskumov, ktoré vzniklo s podporou Štrukturálnych fondov EÚ významne prispieva k rozvoju Oddelenia kozmickej fyziky ÚEF SAV v súvislosti so zabezpečením kozmicky kvalifikovaných komponentov a materiálov pre novo vyvíjané kozmické experimenty ako aj  technologických možností v oblasti potrebnej vývojovej a testovacej infraštruktúry.

Aj keď je kozmická aparatúra umiestnená na orbite spravidla už bez mechanickej záťaže (mikrogravitácia), je veľmi ohrozená počas štartu kozmického nosiča. Vzhľadom na optimálnu energetickú bilanciu raketového štartu musia jeho raketové motory počas niekoľkých minút uvoľniť obrovské množstvo energie, čo v súčinnosti s aerodynamickými efektami v hustejších vrstvách atmosféry spôsobuje veľké vibračné zaťaženie aj vedeckých prístrojov. K tomu sa ešte pripája zrýchlenie v smere hlavného ťahu a nárazy pri postupnom odstreľovaní jednotlivých raketových stupňov. Keďže tieto zrýchlenia ohrozujú integritu prístrojov, ich konštrukcia musí byť veľmi odolná. Kvalifikačné testy sú vždy špecifické pre konkrétny projekt a určuje ich najmä typ kozmického nosiča. Na ich realizáciu sa používa špecializovaná, počítačom riadená vibračná aparatúra (shaker), ktorá dokáže testovanému prístroju udeliť potrebné vibračné zaťaženia.

vibracie_obr1 –  Aparatúra na vibračné testy kozmickej  techniky v Oddelení kozmickej fyziky ÚEF SAV v Košiciach