Koronálny multipolarimeter na Lomnickom štíte

Dňa 22.6.2011 bol na observatóriu Lomnický štít oficiálne uvedený do prevádzky nový prístroj na výskum Slnka – koronálny multipolarimeter (CoMP).

Partneri „Centra kozmických výskumov: vplyvy kozmického počasia“ Astronomický ústav SAV, Ústav experimentálnej fyziky SAV a Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach  získali zo štrukturálnych fondov EÚ prístroj v hodnote 625 256,- EUR, ktorý umožňuje merať magnetické a rýchlostné polia slnečnej koróny.

Jedná sa o unikátny prístroj, jediný v Európe a jeden z dvoch na svete, dodaný pre Slovensko inštitúciou University Corporation for Atmospheric Research, Boulder, USA. Jadrom celého prístroja, je preladiteľný filter, ktorý prepúšťa iba úzku vybranú časť elektromagnetického žiarenia a meria jeho polarizáciu, čo je základom výpočtu indukcie magnetického poľa koróny. CoMP je vybavený dvojicou hi-tech CMOS kamier na záznam obrazu, ktoré majú minimálny tepelný šum.

Oficiálneho uvedenia CoMPu do užívania sa zúčastnili:  štátny tajomník Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR Jaroslav Ivančo, generálna riaditeľlka Agentúry Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ Alexandra Drgová, rektor Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Ladislav Mirossay, riaditeľ Astronomického ústavu SAV Aleš Kučera, vedúci projektu Ján Svoreň, zástupcovia partnerov Karel Kudela a Štefan Parimucha  a zástupcovia médií.

COMP_obr1 - Prístroj CoMP umiestnený na korónografe na observatóriu Astronomického ústavu SAV na Lomnickom štíte