Automatická bolidová kamera

Z projektu štrukturálnych fondov EÚ bola zakúpená automatická bolidová kamera pre tatranské observatóriá Astronomického ústavu SAV.

Viacstaničné fotografické pozorovania patria medzi fundamentálne v meteorickej  astronómii, keďže poskytujú najpodrobnejšie a najpresnejšie informácie o fyzikálnych a dráhových parametroch meteoroidov.  Úspešné nafotografovanie a nález meteoritu Příbram v roku 1959 bolo podnetom pre vznik siete celooblohových fotografických kamier na monitorovanie bolidov a možné vyhľadávanie meteoritov v Československu. Sieť založená v roku 1963 sa rýchlo rozšírila na Európsku bolidovú sieť a ku koncu šesťdesiatych rokov pozostávala zo 46 staníc. Astronomický ústav SAV je súčasťou Európskej bolidovej siete od r. 1964. Prispieval dátami získavanými rôznymi typmi celooblohových kamier na observatóriu Skalnaté pleso do r. 2007. Neskôr bola na pozorovanie využívaná automatická kamera zapožičaná Astronomickým ústavom AV ČR v Ondřejove.

Automatická bolidová kamera pre stanicu v Starej Lesnej má oproti starším typom viaceré vylepšenia. Oproti starším typom je vybavená detektorom celkového jasu oblohy a zlepšením vyhrievaním plášťa a klapiek objektívov, aby bola funkčná aj v drsných tatranských podmienkach. Kamera je v prevádzke od apríla 2012 a zachytila už niekoľko jasných bolidov, pre ktoré boli určené dráhy v atmosfére a dráhy v kozmickom priestore pred vstupom do atmosféry Zeme.

bolidova_kamera_obr1  - Automatická bolidová kamera na stanovišti v Starej Lesnej