Stručný popis projektu

• a) východisková situácia
    • Astronomický ústav SAV (ďalej AsÚ SAV) sa venuje oblasti výskumu Slnka, medziplanetárnej hmoty a hviezdnych sústav. Pri svojej činnosti dlhodobo spolupracuje s Ústavom experimentálnej fyziky SAV a Prírodovedeckou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Jednotlivé ústavy majú svoje vysunuté pracoviská. Medzi najvýznamnejšie patria pracoviská na Lomnickom štíte, Skalnatom plese, Starej Lesnej a Košiciach. Súčasný stav spolupráce je založený na parnerstve v rámci projektu Centrum kozmických výskumov: vplyvy kozmického počasia. Technické vybavenie zariadení je v rámci projektu Centrum kozmických výskumov: vplyvy kozmického počasia postupne modernizované, čo v oblasti realizácie primárneho výskumu v oblasti kozmu umožňuje znížiť hendikep voči ostatným výskumným inštitúciám v Európe a vo svete. Aj napriek nedostatočnému financovaniu sa snažíme udržať si významné postavenie v rámci svetového výskumu – sme správcom svetových databáz. Komunikácia medzi jednotlivými pracoviskami nového Centra bola čiastočne technicky modernizovaná.
  • b) situácia po ukončení realizácie aktivít projektu
    • Realizácia projektu prinesie dobudovanie národného Centra kozmických výskumov, ktoré považujeme za predchodcu budúcej Slovenskej kozmickej agentúry. Spojenie kľúčových vedeckých inštitúcií do centra a jeho technické vybavenie prinesie možnosti pre pevnejšie napojenie výskumu do svetových sietí. Úspešné naplnenie projektu prinesie:
      • rozšírenie počtu najmodernejších zariadení slúžiacich pre zber a analýzu primárnych údajov
      • vytvorenie kvalitnej informačno-komunikačnej základne pre internú a externú komunikáciu Centra
      • napojenie činnosti centra na medzinárodnú odbornú obec (príprava medzinárodných projektov)
      Výsledným efektom po realizácii projektu bude zvýšená konkurencieschopnosť a atraktivita Centra na svetovej úrovni.
  • c) spôsob realizácie projektu
    • Projekt Centra kozmických výskumov: vplyvy kozmického počasia - druhá etapa nie je pre AsÚ SAV a jeho partnerov prvým projektom. Pri svojej činnosti sa stretávame s realizáciou projektov financovaných prostredníctvom grantových schém mimo schém štrukturálnych fondov. Projektové aktivity budú realizované prostredníctvom interných zamestnancov ústavu a partnerov. Dodávky strojov a zariadení budú realizovať externí dodávatelia vybraní na základe výsledkov výberového konania. Projekt bude realizovaný prostredníctvom 4 aktivít.